Veileder for skolens aktivitetsplikt

Handlingsveileder skole

§ 9 A- 4, 4 ledd: Når en elev sier at skolemiljøet ikke er trygt og godt , skal skolen så langt det finnes egnede tiltak sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Det samme gjelder når en undesøkelse viser at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø.

 

Rektor / Den ansatte som har sitt virke på skolen

Nivå 0

Den ansatte som har sitt virke på skolen

1.

Plikt til å følge med

Hvordan
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Å følge med er en plikt for den enkelte til å være årvåken og aktivt følge med hvordan eleven har det på skolen, hvordan elevene agerer hver for seg og seg i mellom.
Hvem
Alle ansatte som er stedlig på skolen inkludert renholdspersonalet, vaktmester og leksehjelp eller annet personale.
Veileder
Verktøy
1.

Plikt til å gripe inn

Hvordan
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.Handling gjennom inngrep skjer umiddelbart og er rettet mot å stoppe en situasjon som pågår og er forholdsvis akutt. Plikten begrenser seg til inngrep som er mulige for den ansatte å gjennomføre, både av hensyn til elevene og seg selv.
Hvem
Alle ansatte som er stedlig på skolen inkludert renholdspersonalet, vaktmester og leksehjelp eller annet personale.
Veileder
Verktøy
1.

Plikt til å varsle rektor

Hvordan
Varsle rektor, eller annen ved skolen som har fått delegert oppgaven, ved all mistanke om eller kjennskap til en elev som ikke har et trygt og godt skolemiljø.
Hvem
Alle ansatte som er stedlig på skolen inkludert renholdspersonalet, vaktmester og leksehjelp eller annet personale.
Veileder
Verktøy

Nivå 1

Rektor

1.

Plikt til å undersøke og avdekke. Lytte til eleven.

Hva

Lytte til eleven. Barnekonvensjonen, artikkel 12.

Hvordan
Elevens opplevelse av ikke å ha det trygt og godt på skolen utløser alltid en plikt for rektor til å: 1) snarest få frem barnets opplevelse ved å snakke og lytte til eleven, samtale med andre involverte og skaffe til veie objektiv fakta. Dette kan være forhold bakover i tid, og hvilke forhold i elevens omgivelser nå som påvirker hvordan eleven opplever hverdagen på skolen. Fakta handler også om klassemiljøet og organiseringen av opplæringen. En analyse av alle undersøkelsene skal ende opp i hvilket problem som skal løses for eleven. 2) Foreldrene skal informeres. 3)Skoleeier informeres via arkivsystemet.
Hvem
Rektor
Veileder
Verktøy
1.

Plikt til å sette i gang tiltak. Utarbeide aktivitetsplan

Hva

Utarbeide en aktivitetsplan.

Hvordan
Aktivitetsplanen skal være skriftlig og ta utgangspunkt i hvilket problem som skal løses for eleven. Den skal inneholde hvilke tiltak som er satt i verk eller som skal settes i verk, og tidspunkt for evaluering. Skolen er forpliktet til å vurdere elevens beste. Rektor skal bruke all fakta fra undersøkelsesfasen til å vurdere hvilke tiltak som er egnede og tilstrekkelige for å bidra til at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Elevens stemme skal tillegges vekt også i tiltakene. Dersom tiltak rettes mot andre elever, må disse elevene høres. Tiltakene kan rettes mot klassemiljøet og skolemiljøet, pedagogisk tilrettelegging, klasseledelse og mot elevers handlinger. Tiltaksplikten kan også gjelde for skoleveien og hendelser i fritiden som påvirker skolehverdagen. Ved bruk av sanksjoner er det ikke tillatt å bruke andre enn hva som er vedtatt i ordensreglementet etter reglene i Opplæringsloven §§ 9 A – 10.
Hvem
Rektor
Veileder
Verktøy
1.

Plikt til å evaluere tiltakene og melde fra til skoleeier: 1) Avslutte interne tiltak 2) Fortsette interne tiltak

Hva

Evaluere aktivitetsplanen helt til eleven har det trygt og godt.

Hvordan
I evalueringen skal effekten av tiltakene i aktivitetsplanen vurderes. Tiltaksplikten løper så lenge en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt og det finnes egnede tiltak som kan settes inn. Aktivitetsplanen evalueres jevnlig i samarbeid med elev og foresatte. I oppfølgingen bør det også vurderes om det er behov for å sikre at eleven har et trygt og godt skolemiljø. Eksempler for oppfølging over tid kan være jevnlige samtaler, bruk av anerkjennelse og få hjelp til gode og positive samspillrelasjoner. Evalueringsmøter dokumenteres (Evalueringsskjema) og nummereres. Når eleven har det trygt og godt, er saken ferdigbehandlet. Dette skal fremkomme av skjemaet. Skolen har oppfylt aktivitetsplikten når eleven har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har nå gjort det som med rimelighet kan forventes i saken.
Hvem
Rektor
Veileder
Verktøy

Nivå 2

Skoleeier sin oppfølging i alvorlige saker

1.

Mottatt aktivitetsplan

Hva

Kontrollere aktivitetsplanen samt skriftlig varslingsskjema, og kvittere i arkiveringssystemet at aktivitetsplanen er mottatt.

Hvordan
Skoleeier skal sjekke at: Aktivitetsplikten er ivaretatt. 1)Er eleven hørt? 2) Hvilket problem skal løses? 3)Er barnets beste vurdert? 4)Sikre at foresatte er informert om Fylkesmannens rolle som håndhevingsmyndighet i saken.
Hvem
Skoleeier
Verktøy
1.

Dersom mangelfull aktivitetsplan

Hva

Kontrollere at aktivitetsplanen blir endret. 

Hvordan
Ta kontakt med rektor for å sikre at undersøkelsen er god nok og at tiltakene er lovlige og i tråd med problemet som skal løses for eleven. Skoleeier og rektor blir enige om framdrift for snarest å utarbeide ny aktivitetsplan i samarbeid med involverte parter.
Hvem
Skoleeier
Verktøy
1.

Avslutte/fortsette

Hva

Få en skriftlig  oppsummering av  tiltakene i aktivitetsplanen. 

Hvordan
Skoleeier vurderer om skolen har lagt til rette for at elevens opplevelse av et trygt og godt skolemiljø er lagt til grunn. Saken avsluttes når eleven har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har nå gjort det som med rimelighet kan forventes i saken. Dersom saken blir langvarig kan tiltak på systemnivå vurderes.
Hvem
Skoleeier
Verktøy