To nye smittet

To personer er meldt smittet med covid-19 i Siljan i dag, lørdag 22. januar. Personene er satt i isolasjon og husstandsmedlemmer er i karantene.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol sier i en pressemelding i går, 21.1.22 at det nå åpnes opp for at personer som har tatt tre doser vaksine eller har tatt to doser og gjennomgått koronainfeksjon siste tre måneder skal slippe å ta en bekreftende pcr-test.

Dette betyr altså at når disse personene tester positivt på selvtest, trenger de ikke å oppsøke en teststasjon Det er samtidig ønskelig at de benytter seg av de kommunale løsningene for registrering av selvtester. Bakgrunnen for endringene er at sterkt økende smitte utfordrer kommunenes testkapasitet.

Alle som tester positivt på selvtester, oppfordres til å registrere seg i kommunens løsninger. Denne egenregisteringen er viktig for at helsemyndighetene skal kunne fortsette å overvåke smittesituasjonen.

Les hele pressemeldingen på regjeringen.no

Les mer om og finn lenke til hvor du registrerer positiv selvtest på Siljan kommunes koronainformasjonsside her

Publisert: 22.01.2022 23.12