Tilbake til normal hverdag

Regjeringen har besluttet at Norge går over til en normal hverdag med økt beredskap lørdag 25. september klokken 16.00.

Det betyr at alle smittevernsrestriksjoner innenlands blir borte, bortsett fra kravet om å gå i isolasjon hvis du er syk med Covid-19.

Les hva dette innebærer i regjeringens pressemelding her

Vanlig drift i skoler og barnehage

Barn, elever og ansatte går nå tilbake til en vanlig barnehage- og skolehverdag. Trafikklysmodellen skal bare brukes i helt spesielle tilfeller, etter lokale vedtak.
Overgangen til normal skolegang betyr også at de vanlige fraværsreglene på ungdomsskolen og i videregående skole skal gjelde fra 11. oktober.
Les regjeringens pressemelding om dette her

Råd og regler som gjelder i en normal hverdag med økt beredskap

• Hold hendene rene, host i et papirlommetørkle eller i albuekroken og hold deg hjemme hvis du har nyoppståtte luftveissymptomer eller feber.
  • Du må gå i isolasjon hvis du får påvist covid-19.
  • Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, bør du fremdeles teste deg. Det gjelder også vaksinerte.
  • Uvaksinerte husstandsmedlemmer til en som er blitt smittet, bør teste seg og gå i karantene, uavhengig av om man har symptomer eller ikke. Andre uvaksinerte nærkontakter trenger ikke å gå i karantene, men bør ta en test.

Beredskap

Kommunen vil fortsatt ha god beredskap og iverksette tiltak dersom det skulle oppstå en smittesituasjon i kommunen. Det vil fortsatt være god kapasitet på testing, og arbeidet med å vaksinere de som enda ikke er blitt fullvaksinert fortsetter.

Kommunen vil oppdatere våre koronasider fortløpende, men det er altså det over som gjelder fra lørdag 25.september kl. 16:00.

Publisert: 24.09.2021 15.20