Smittetall for Siljan

Fra nå av vil vi begynne å publisere antall smittede i Siljan èn gang i uken.

Det viktigeste i håndtering av pandemien er ikke lenger å vite hvor mange smittede det er i kommunen.
Nå ønsker vi heller å rette mer fokus på å gi god informasjon om regler, råd og tiltak som har betydning for innbyggere i Siljan kommune.

Vi vil også gi en oversikt over vaksinestatus, og vise risikovurdering over koronasituasjonen i kommunen hver uke.
Denne informasjonen vil du også finne på kommunens koronainformasjonsside

Uke 4

Smittede:

Det er bekreftet 34 personer smittet med covid-19

Koronavaksinerte:

Denne uken er det satt 4 førstedoser, 11 andredoser, 80 tredjedoser og 1 fjerdedose med Pfizer-vaksine.

Testing:

29 personer er testet med PCR-test på kommunens teststasjon, og det er utlevert 1.900 selvtester.

Registrer positiv selvtest selv!

For at kommunen fortsatt skal kunne overvåke smittesituasjonen er det viktig at alle som får positiv selvtest registrerer testresultatet i kommunens smittesporingssystem eller melder ifra ved å ringe koronatelefonen 35 94 25 50. Registrer positiv selvtest her

Om testing og karantene

24. januar gjorde FHI store endringer i testsystemet, og fredag bestemte regjeringen å gå bort fra rådet om jevnlig testing. Dette har hatt stor betydning for skole, barnehage, høyskoler og universiteter. Smittetrykket er såpass høyt at det ikke lenger er hensiktsmessig med jevnlig testing.

Kommunen følger helsemyndighetenes prioritering av hvem som skal testes og hvem som skal få selvtester utlevert.

Les mer om daglig testing eller smittekarantene for nærkontakter her Testing, karantene og isolasjon - helsenorge.no.

Risikovurdering uke 4

Kommunens vurdering av risiko for at smitten uten tiltak kan gi betydelig sykdomsbyrde og overbelaste tjenestene, som middels.

• 26 personer testet positivt for covid-19 med PCR test
  • 8 personer testet positivt for covid-19 med selvtest.
  • Det er en økende smittetrend
  • 1900 selvtester for Covid-19 er utlevert
  • Risikonivået blir beregnet ut fra smittesituasjonen siste 14 dager, og ligger på scenario 2.
  • Grønt nivå ut fra trafikklysmodellen i barnehager og skoler.
  • God kapasitet på testing.
  • Utfordrerne og gjennomføre TISK arbeid (smittesporing) ved høye smittetall og stort arbeidspress på smittesporings gruppen.
  • Følger nasjonale smittevernråd og tiltak, og har ingen lokale forskrifter.

Les hele risikovurderingen for uke 4 her

Publisert: 31.01.2022 14.40