Slik jobber kommunen med det siste smitteutbruddet

Smitteutbruddet i Siljan siste dagene, med 9 nye Covid-19-smittede har kjent smittevei og nærkontakter er satt i karantene.

Smittesituasjonen i Siljan pr. 31.01.21

- 9 personer smittet med Covid-19
- 80 nærkontakter i karantene
- Totalt 35 personer smittet.

Skolene

I forbindelse med utbruddet er 5. trinn på Midtbyda skole og 9. trinn på ungdomsskolen i Siljan satt i karantene til og med 6. februar. Dette er 10 ansatte og 61 elever, og gjelder altså lærere og ansatte som har vært nærkontakt med smittet elev. Skolene har digital undervisning for elevene som er satt i karantene.
De andre klassetrinnene er på gult nivå, det vil si at elevene får opplæring på skolen.

Smittesporing og testing

Det pågår et stort smittesporingsarbeid i Siljan i forbindelse med det siste smitteutbruddet. I løpet av helgen er 70 personer kontaktet av smittesporingsteamet for å gjøre avtale om å teste seg for Covid-19. Vi presiserer at det er sporingsteamet som definerer hvem som er nærkontakter. Alle som blir definert som nærkontakt blir kontaktet av sporingsteamet i kommunen.
I tillegg skal også alle elevene i de berørte skoleklassene testes.
Alle innbyggere i kommunensom for øvrig, som får symptomer på luftveisinfeksjon bes holde seg hjemme og la seg teste.

Karantene

Alle nærkontaktene til Covid-positive blir pålagt karantene i 10 dager. Selv om testen er negativ, skal karantenen overholdes og man skal holde seg hjemme.
Les mer om karantene og isolering hos Folkehelseinstituttet

Nye tiltak i kommunen?

Kriseledelsen i kommunen vurderer fortløpende om det skal innføres strengere smitteverntiltak i kommunen enn de nasjonale tiltakene.

Vaksinasjonsarbeidet

Denne uken vil resten av beboerne på sykehjemmet får sin andre dose. I tillegg vil 30 innbyggere over 85 år og 6 helsepersonell få sin første dose av Koronavaksinen. På grunn av mindre forventet antall doser vaksine, vil vaksineringen i uke 5, 6 og 7 foregå på dagsenteret på sykehjemmet. Vi kommer tilbake til når samfunssalen vil bli tatt i bruk.

Publisert: 01.02.2021 14.12