Ny ordning med selvtester i Siljan

Fra og med i morgen, 15. desember må du ringe kommunens koronatelefon – 35 94 25 50 for å bestille selvtest. Da vil de leveres ut etter avtale. Dette betyr at ordningen med å hente gratis selvtester på Siljansenteret opphører.

På grunn av stor etterspørsel etter hurtig- og selvtester må kommunene nå gjøre en tydeligere prioritering av hvem som skal testes. Dette er prioriteringen regjeringen presenterte 13.12.21

Prioriteringer for bruk av hurtig- og selvtester i kommunene:

• Nærkontakter av personer med kritiske samfunnsfunksjoner i omikron-utbrudd
  • Ved symptomer:
    • Prioritere ansatte med vage symptomer i helse- og omsorgstjenesten, andre personer med kritiske samfunnsfunksjoner og barn
  • Ved kjent smitteeksponering for husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære:
    • Prioritere barn
    • Prioritere ansatte i helse- og omsorgstjenesten
    • Prioritere nærkontakter ved omikronutbrudd
  • Ved kjent smitteeksponering for øvrige nærkontakter:
    • Prioritere barn og ansatte i helse- og omsorgstjenesten, eventuelt kritiske samfunnsfunksjoner som er øvrige nærkontakter til ikke-omikronutbrudd.
  • Jevnlig testing av barn, særlig i områder med vedvarende høyt smittetrykk.
  • Jevnlig testing i helse- og omsorgstjenesten i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger og i områder med vedvarende høyt smittetrykk.
Publisert: 14.12.2021 15.44