Regjeringen viderefører de fleste tiltakene – letter opp noe for barn og unge

I regjeringens pressekonferanse i dag, 18. januar, informerte statsminister Erna Solberg at regjeringen viderefører de fleste strenge smitteverntiltakene i minst 2 uker til.

Siljan kommune følger de nasjonale tiltakene, som er kort oppsummert her.

• Barneskolen og barnehagene fortsetter med gult nivå, Siljan u-skole går over til gult nivå fra onsdag 20. januar.
  • Barn og unge under 20 år kan trene og delta på fritidsaktiviteter som normalt både ute og inne. Kamper, cuper og stevner må fortsatt utsettes.
  • For voksne videreføres anbefalingen om ikke å drive organisert aktivitet innendørs. Utendørs kan voksne trene dersom det er mulig å holde god avstand.
  • Alle bør begrense sosial kontakt i størst mulig grad. Det oppfordres til å møte andre utendørs, og ikke ha besøk av flere enn 5 gjester i tillegg til de som allerede bor sammen. Man må ikke være flere enn at man klarer å holde avstand. Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort.
  • Hytteopphold med de du bor sammen med er greit innenfor de gjeldende smittevernreglene.
  • Kulturarrangementer anbefales utsatt dersom den samler personer fra flere kommuner. Gjelder ikke begravelser.
  • Hjemmekontor anbefales for alle som har mulighet for det.
  • Anbefalingen om å unngå reiser som ikke er nødvendige, videreføres.
  • Private sammenkomster utenfor eget hjem i leid lokale kan man ha 10 personer innendørs, 20 personer utendørs.
  • Skjenkeforbudet videreføres, men det gjøres en ny vurdering neste uke.
  • Anbefalingen om digital undervisning videreføres på fagskoler, høgskoler og universitet. Det bør sikres fysisk undervisning en gang i uken der det er mulig å utføre i tråd med smittevernrådene.

Mer om tiltakene kan du les om her:

Publisert: 18.01.2021 16.47