Koronainformasjon og Koronavaksinering i Siljan i juni

Koronasituasjonen i Siljan

Det er for tiden ingen registrerte smittet med Covid-19 i Siljan.

Det er de nasjonale reglene og rådene som gjelder, med unntaket av at grunnskolen fremdeles har smitteverntiltak ut i fra gult nivå.

Vi er på vei til en gradvis og forsiktig gjenåpning av samfunnet, som gjør at det kan bli en fin sommer. Det er åpnet for reiser innenlands, så det er norgesferie som gjelder i år også. Alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig frarådes, og det må påregnes karantene. Fra i dag, 11. juni innføres det fritak for innreisekarantene for fullvaksinerte og personer som har gjennomgått koronasykdom de siste seks måneder – les mer på regjeringen.no her: Innreise og karantenefritak.  På mandag 15.juni vil regjeringen holde pressekonferanse om innenlands bruk av koronasertifikat.

Uansett hva du planlegger denne sommeren er det viktig at vi fremdeles fortsetter å holde avstand, ha få på besøk hjemme, og heller møtes ute - en stund til. Bruk munnbind når du ikke kan holde avstand - og test deg hvis du får symptomer, som feber, hoste, tungpustethet, hodepine, slapphet, nedsatt lukt- eller smaksans og muskelverk. Det blir mulig å teste seg i hele sommer.

Koronavaksinering

Pr. 11. juni har 636 personer fått 1.dose med vaksine, og 540 er vaksinert med 2. dose i Siljan.

Denne uken ble risikogruppene 4,5,6 og 7 ferdig vaksinert, og neste uke begynner vaksinering av gruppe 8, de som er 55-64 år. Da regner vi også med å bli ferdig med denne gruppen, og starte opp med gruppe 9, de som er 45-54 år. Vi har fått 90 doser Pfizervaksine til uke 24, 54 førstedoser og 36 andredoser.

Alle får SMS med tilbud om vaksine, og det er ikke nødvendig å kontakte kommunen eller fastlegen for å sette seg på venteliste.

I sommer vil vi få tildelt flere doser vaksine, så vaksinasjonen fortsetter gjennom sommeren. Når man får tildelt time, er det ikke mulig å endre denne timen fordi det er en
omfattende logistikk som skal til får å få vaksinert flest mulig, og få brukt de vaksinedosene kommunen blir tildelt. Målet vårt er at alle skal få beskjed i god tid for å kunne
planlegge.

Vaksinasjonen foregår i Samfunnssalen på kommunehuset.

Koronatelefonen:

Tlf.: 35 94 25 50. Åpent mandag til fredag kl. 08:30-11:30 og kl. 13:00-14:30.

Vaksinasjonskoordinator:

Solveig V. Vestby - Tlf.: 477 07 169