Julen 2021 i Siljan

I år blir det, slik som i fjor, ekstra ting å passe på og vite om når vi går inn i jule- og nyttårshøytiden. Pandemien har ikke sluppet taket på samfunnet vårt – vi må passe på, men også ta godt vare på hverandre gjennom jule- og nyttårsdagene som kommer.

Siljan har hatt en økning i antall smittede i desember, hele 20 personer pr. dags dato.
Det som er positivt at vi er ligger godt an med vaksinering. Alle over 45 har fått sin tredje dose, og vaksineringen fortsetter rett over nyttår.

Trenger du å teste deg i jule- og nyttårshelgen?

Ring koronatelefonen – 35 94 25 50 fra kl. 09:00-12:00 for å gjøre avtale. Utlevering av hurtigtester (selvtesting), skjer i henhold til føringer fra Helsedirektoratet. Les mer her
Kommunens smittesporingsteam vil være i beredskap og klar til å gjøre en innsats i julen om det blir behov.

Åpningstider i julen

• Legekontoret: vanlige åpningstider i romjulen, kl. 8:30-15:00. Julaften og nyttårsaften stengt.
  • Servicekontoret: – vanlig åpningstid i romjulen, kl. 09:00-14:00. Julaften og nyttårsaften stengt.
  • NAV-Siljan: Mandag 27. og onsdag 29. desember – åpent fra kl. 10:00-14:30. Julaften, tirsdag 28. og torsdag 30 desember – stengt. Nyttårsaften – stengt. Ved behov for nødhjelp, ring 913 77 037.

Dette er det aller viktigeste

• Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold avstand
  • Vask hendene ofte og grundig
  • Følg anbefalingene fra myndighetene

Juleselskap – sosial kontakt

• Hold avstand til de du ikke bor sammen med
  • Maks 10 gjester i tillegg til de du bor sammen med.
  • Maks 20 gjester en gang i løpet jule- og nyttårshøytiden
  • Treff andre utendørs når det er mulig
  • Reduser antall nærkontakter, men ikke isoler deg

Bruke helstjenestene eller besøke sykehjemmet?

• Bruk munnbind hele tiden når du oppsøker kommunens helsetjenester.
  • Besøk gjerne en kjær på sykehjemmet, men de oppfordrer til å skrive deg på liste over besøkende (ved ev. smittesporing). Ikke opphold deg i fellesarealene.

Trenger du noen å snakke med?

Julen kan bli krevende for mange. Derfor blir det enda viktigere å ta godt vare på hverandre i julehøytiden! Hvis du er ensom, ta kontakt med noen, eller kjenner du noen som er alene, ta kontakt med dem!

Flere frivillige organisasjoner tilbyr støtte og informasjon. Her finner du kontaktinformasjon til flere du kan chatte med eller ringe. Helsenorge.no

TAKK

TAKK for alt du gjør for beskytte deg selv og de rundt deg fra sykdom

TAKK for at du bidrar til at samfunnet vårt fungerer så bra det gjør i en veldig krevende situasjon for landet, ja for hele verden.

TAKK for at du vaksinerer deg

TAKK for smilet bak munnbindet – vi ser det på øynene dine

De beste ønsker om en GOD JUL og et enda bedre GODT NYTT ÅR

Publisert: 23.12.2021 11.07