Gratis selvtest

Utlevering av gratis selvtester skjer på Siljan legekontor mandag til fredag kl. 08:00-15:00. De gratis selvtestene skal benyttes for å erstatte smittekarantene.

Du bør ta en hurtigtest hvis du har symptomer, når du har vært i nærheten av en smittet, ved innreise eller hvis du mistenker at du er smittet.

Siljan legekontor - tlf. 35 94 25 50

Disse får gratis test:

Hurtigtestene som kommunen utleverer gratis, skal kun til prioriterte grupper:

• Testing av husstandsmedlemmer til smittede
  • Testing av øvrige nærkontakter
  • For testing ved symptomer
  • Testing av skoleelever og ansatte i skole og barnehage

Personer som ikke faller inn under disse fire gruppene, må henvende seg til apotek for å kjøpe test.

Kriterier for testing:

• Personer med symptomer
  • Test ved kjent eksponering
    • Test i stedet for karantene av hustandsmedlemmer/tilsvarende nære
    • Øvrige nærkontakter
  • Annen screening etter smittevernfaglig vurdering
    • Test av personer som utfører kritiske samfunnsfunksjoner (som inkluderer helsepersonell)
    • Jevnlig testing

Har du testet positivt? Registrer den selv!

Hvis du har testet positivt på en selvtest må du først og fremst umiddelbart i isolasjon.

Vi ønsker at du selv registrerer positiv hjemmetest i kommunens digitale smittesporingssystem. Der kan du også registrere nærkontakter. Smittesporerne i kommunen vil ta kontakt og følge deg opp videre.

Registrer din positive selvtest her:

Du logger deg inn med BankID, velger Siljan kommune, og fyller ut skjema. Din registrering går til kommunens smittesporere, som vil ta kontakt og følge deg opp videre.

Du kan også melde positiv selvtest ved å ringe koronatelefonen; 35 94 25 50.

Negativ selvtest?

Selv om svaret er negativt er ikke dette en garanti for at du ikke har smitte. Derfor er det viktig at du fortsatt følger gjeldende smitteverregler!

Publisert: 26.01.2022 15.42