Er hekken din en fare for trafikksikkerheten?

Har hekken blitt for høy og for brei i sommer? En forvokst hekk i et veikryss og små barn på vei til skolen er en dårlig kombinasjon!

Nå oppfordrer Vestfold og Telemark fylkeskommune hekkeiere over hele fylket til å ta hagesaksen fatt før ungene begynner på skolen igjen.

Snart skal hundrevis av barn og unge ut på skoleveiene igjen, og mange for første gang. De minste er vanskelige å få øye på i trafikken, ikke minst der det er høye busker og hekker langs skoleveiene. Nå håper vi at alle hageeiere sjekker høyden og bredden på hekken og klipper den hvis den hindrer god sikt for barna, og alle andre som ferdes i trafikken.

– Er hekken høy kan de minste barna ha problemer med å se bilene over hekker og busker på skoleveien, og bilistene kan ha vanskeligheter med å se de små skolebarna. Derfor er det viktig at vi gjør alt vi kan for å bidra til fri sikt – for både barn og bilister, sier leder av hovedutvalget for samferdsel og areal i Vestfold fylkeskommune, Arve Høiberg (A).

Manglende sikt kan bli en dødsfelle
For de minste barna er det i tillegg et problem at de ofte har liten trafikkforståelse og fort kan oppføre seg uforutsigbart i trafikken. Men også for de litt større, som gjerne sykler til skolen, er det av avgjørende betydning å ha god sikt. Undersøkelser Statens Vegvesen har gjort, viser at «manglede sikt» er en avgjørende faktor i nesten hver tredje dødsulykke på sykkel.

50 cm hekk i veikryss
Målet med hekkedugnaden er å få hageeiere i hele fylket med på å ta en vurdering av hekker, busker og trær. Særlig i veikryss bør ikke vegetasjonen være høyere enn 50 cm. Da ser de minste barna over hekken, og de blir sett av andre trafikanter.

Det er i tillegg viktig at hekken ikke blir for bred, slik at store og små fotgjengere tvinges ut i veibanen.

– Vi oppfordrer hageeiere til å finne frem hekksaksa og kjøre en hekketrimming for sikkerheten, vi vil ikke at det oppstår farlige situasjoner på skoleveiene våre. Vi håper alle hageeiere er sitt ansvar bevisst og klipper ned det som hindrer fri sikt, sier Henriette Auensen, rådgiver for trafikksikkerhet i Vestfold fylkeskommune.

Tips til hekkeklippen:

• 50 cm er litt over kneet når du står ved siden av hekken. Så vet du sånn cirka hvor høy den bør være.
  • Er hekken høy (over 2 meter), bør du klippe i etapper. Ikke mer enn 80 – 90 cm av gangen.
  • Hekker og busker kan godt klippes flere ganger i løpet av en sommer, og august er en fin måned for å klippe.
  • Har busken eller hekken tykke greiner, bør du bruke håndsag – så unngår du å flise opp greinene.
  • Hekker kan være fint – men trygge skoleveier der barna ser og blir sett - er enda bedre!

For mer informasjon, kontakt fylkeskommunen:
Arve Høiberg, leder for hovedutvalg for samferdsel i fylkeskommunen, mob. 941 59 115
Henriette Auensen, trafikksikkerhetsrådgiver, mob. 905 95 878

Publisert: 12.08.2021 12.55