Til de som har fått førstedose AstraZeneca

De som har fått første dose AstraZeneca vil få sin andre dose i uke 21 eller 22. Da med Pfizer-vaksine. Man vil få innkalling via SMS.

I denne SMS meldingen er det datoen som står der som er din time til 2.dose Koronavaksine. Du vil ikke få 2 SMS slik det står videre i meldingen – dette kommer fram på grunn av automatikk i meldingssystemet kommunen bruker. Vaksinasjonen vil foregå i samfunnssalen.

Pandemien er ikke over ennå, og vi ser frem til å bli fullvaksinerte.
I forbindelse med det, så er det ganske mange som er vaksinert med AstraZeneca vaksinen. Som de fleste har fått med seg, har det vært knyttet noen hendelser til denne vaksinen og det er besluttet at ikke det skal settes flere av AstraZeneca vaksinen i Norge, heller ikke dose to til dem som allerede har fått dose en. I den forbindelse som har kommunen mottatt informasjon fra Folkehelseinstituttet som kan berolige oss alle sammen.

«Folkehelseinstituttet har i likhet med andre land valgt mRNA-vaksine som det antatt beste av de tre alternativene vi har for de som har fått første dose med AstraZeneca-vaksine i Norge nå.»
«Virusvektorvaksinene og mRNA-vaksinene som er godkjente i Norge, gir beskyttelse basert på det samme proteinet fra viruset (spike-proteinet). Etter den første dosen med virusvektorvaksine har kroppen lært seg å kjenne igjen spike-proteinet. Når det så gis en dose med mRNA-vaksine, vil den friske opp og forsterke beskyttelsen som oppstod etter første dose. Vi vet også at kombinasjonen av gjennomgått covid-19-sykdom og etterfulgt av en vaksinedose gir god beskyttelse mot sykdommen. Det tyder på at immunforsvaret reagerer godt selv om man stimulerer det på to forskjellige måter. Det er heller ikke et problem å gi forskjellige vaksiner for samme sykdom med andre vaksiner (for eksempel ulike vaksiner mot kikhoste og polio). Land som Tyskland, Frankrike, Sverige og Danmark har valgt å tilby mRNA-vaksine som andre dose til de som har fått AstraZeneca-vaksinen som første dose, i noen av landene bare for de yngre aldersgrupper.»

Da håper jeg dere er beroliget av at det er tidligere erfaringer (kikhoste og polio) hvor ikke det har vært noen bivirkninger på å gi ulike vaksinetyper
At Folkehelseinstituttet faktisk tar ansvaret med å holde tilbake vaksinen, er en handling som viser at innbyggernes helse tas alvorlig og at staten har såpass oversikt over situasjonen at de kan velge hvilken vaksine som de mener er sikrest.

Minner om fordelene med å være fullvaksinert: slipper smittekaranetene og ventekarntene. Etter hvert vil det sannsynligvis åpnes for at man slipper innreisekarantene dersom man er fullvaksinert.

Publisert: 20.05.2021 15.38