Hvordan forstå syriske flyktninger

I overkant av 30 ansatte i Siljan kommune fikk i går en god innføring i Syrisk historie, kultur og tankesett.

Det er mange ansatte i Siljan kommune som i sin jobb har å gjøre med syriske flyktninger. Per i dag bor det 54 syriske flyktninger i Siljan - det er over 2 % av Siljans befolkning. Syriske flyktninger går i barnehage og på skoler i Siljan, de bruker NAV Siljan sine tjenester og kommunens helsetjenester, de bor i kommunale boliger, osv.

Derfor har NAV Siljan invitert ansatte til dagsseminar om syriske flyktninger og de kulturelle tilpasninger som venter i Norge. Foredragsholderne fra International Organization for Migration (IOM) jobber daglig med flyktningeproblematikk og har kjørt seminaret i flere høgskoler og kommuner over hele landet, fra før.

Seminaret gir verdifulle kunnskaper om og innsikter i flyktningers kultur, som kan hjelpe oss til å forstå flyktninger og sette oss inn i deres situasjon, noe som er grunnleggende for å kunne jobbe med flyktninger.

Her kan du lese NAV-veileder Amber M. Struijk sine velkomstord til seminaret.

Deltagere på Syriaseminar for ansatte 5.9.2018

Publisert: 06.09.2018 09.59